Bandymų šou pasaulio pažinimo pamokose

Esu Veronika Naumova. Nuo pat mažumės svajojau būti mokytoja ir mano svajonės pradėjo pildytis praeitų metų rugsėjį. Tuomet tapau Vilniaus Martyno Mažvydo progimnazijos pradinių klasių mokytoja ir gavau pirmuosius savo pirmokus.

Kai pradėjau vesti pamokas, išsikėliau sau didžiulį tikslą. Norėjau, kad jos būtų kuo įdomesnės, naudingesnės ir, svarbiausia, nenuobodžios. Tačiau labai greitai susidūriau su realybe. Kokia ji? Vesdama pasaulio pažinimo pamokas pastebėjau, kad vadovėlio siūlomos temos ir jų pateikimas vaikų nedomina. Tuomet pradėjau sukti galvą, kas galėtų juos „užkabinti“. Kaip apskritai padaryti, kad pasaulio pažinimo pamoka būtų tokia pat šauni kaip ir likusios?

Šovė mintis pasaulio pažinimo pamokas pagyvinti bandymais ir eksperimentais. Tai mokymasis per patirtį, todėl įspūdis palieka gilesnį pėdsaką vaikų atmintyje. Kai šią idėją pasiūliau vaikams, jie, žinoma, labai užsidegė. Taigi pasaulio pažinimo pamokos mūsų klasėje virto bandymų šou.

Idėjų bandymams ir eksperimentams ieškojome visi. Vieni nešė knygas, kuriose aprašyti eksperimentai, kiti bandymų ieškojo internete. Man, žinoma, svarbi buvo ne tik patraukli pamokos forma, bet ir tai, kaip pamokos turinys atitinka bendrąsias programas. Ką turiu omeny? Jei bendrosiose programose pateikiama tema „Elektra“, vadinasi, darome bandymus, susijusius su elektra, kad vaikai suprastų, kas tai yra ir kaip ji veikia.

Šias pamokas vadinu savo gerąja patirtimi todėl, kad bandymų šou pamokos vaikams kelia teigiamas emocijas, nuostabą. Be to, šių pamokų metu mokiniai išmoko patys suplanuoti bandymą, jį stebėti, formuluoti išvadas ir perteikti jas kitiems bei išradingai pristatyti stebėjimų ir bandymų duomenis. Kadangi dirbau su pirmokais, mūsų eksperimentai nebuvo labai aukšto mokslinio lygio, tačiau pamokų metu matydavau iš nuostabos ir netikėtumo išpūstas pirmokų akis. Šį metodą kuo puikiausiai galima taikyti ir dėstant vyresniems mokiniams. Mūsų atliktus bandymus galėtų atlikti bet kuris mokytojas kartu su savo mokiniais, tam tereikia kelių priemonių ir didelio noro.

Noriu pasidalinti keliais bandymais, kurie labiausiai patiko vaikams.

 

Bandymas Tema Reikalingos priemonės Eksperimento eiga Išvados
Ugnikalnis Ugnikalnis stiklainyje Maistiniai dažai, indų ploviklis, maistinė soda, stiklainis, šaukštas. 1. Į stiklainį iki pusės įpilkite acto.
2. Vėliau įpilkite maistinių dažų.
3. Įlašinkite kelis lašus indų ploviklio.
4. Įberkite kelis šaukštus sodos.
Sumaišius maistinius dažus, sodą ir actą, įvyksta reakcija, kurios metu susidaro spalvotos putos. Panašiai ir ugnikalniuose išsiveržia lava. Pamokos metu buvo kalbama apie ugnikalnius ir kalnus.
Vaivorykštė Kaip atsiranda vaivorykštė? Lėkštė, truputis vandens, saldainiai Skittles. 1. Saldainius sudėkite ratu pagal lėkštės pakraščius
2. Įpilkite truputį vandens.
Saldainius užpylus vandeniu, spalvos išsilieja ir susidaro vaivorykštė. Saldainius galima išdėlioti taip, kaip spalvos yra išsidėsčiusios vaivorykštėje. Pamokos metu buvo kalbama, kaip vaivorykštė atsiranda gamtoje.
Skardinė Nematomas vanduo Tusčia skardinė, vanduo. 1. Į skardinę įpilkite  truputį vandens.
2. Bandykite skardinę statyti šonu (ant briaunos).
Pamokos metu buvo kalbama apie tai, kas yra pusiausvyra ir kaip ją išlaikyti. Eksperimentas nepavyks, jei į skardinę įpilsite per daug ar per mažai vandens.
Moneta Kuo norėčiau tapti užaugęs? Stiklinė, korta, moneta. 1. Ant stiklinės padėkite kortą.
2. Spragtelėkite kortos kraštą taip, kad ji pajudėtų nepakildama aukštyn.
Kadangi moneta sunkesnė už kortą, jos inercija taip pat didenė. Stūmimo jėga pajudina kortą, tačiau jos stiprumo nepakanka monetai išjudinti.
Pamokos metu kalbėjomės apie profesijas, o daugiausia apie iliuzionisto profesiją.
Pupa Pupų istorijos Pupos, vanduo, divožemis, plastikiniai užspaudžiami maišeliai, popierinės servetėlės. 1. Į plastikinį maišelį įdėkite pupą.
2. Į kelis plastikinius maišelius įpilkite dirvožemio ir tuomet įdėkite pupas.
3. Į kitus maišelius įdėkite pupas, suvyniotas į servetėlę.
4. Pupas, kurios maišelyje kartu su žemėmis, šiek tiek palaistykite.
5. Maišelius prikabinkite prie lango.
6. Stebėkite procesą.
„Sodindami“ pupas vaikai kėlė hipotezes, kurios iš jų užaugs greičiau. Jie nuolat pildė pupų auginimo kalendorių, aprašė ir pristatė pupos augimo eigą. Aiškinosi, iš ko sudarytas dirvožemis. Greičiausiai pupos užauga tuose maišeliuose, kuriuose buvo dirvožemio.
Lėčiausiai užaugo tos pupos, kurių maišeliuose daugiau nieko be pačių pupų ir nebuvo.
Pamokos metu buvo kalbama apie pavasario darbus.
Žali plaukai Dirvožemis ypatingas Dirvožemis, vazonai, rugiai, mokinių veidų nuotraukos. 1. Į vazoną įpilkite dirvožemio.
2. Įdėkite saują rugių.
3. Rugius užpilkite žeme.
4. Palaistykite.
5. Ant vazonų priklijuokite mokinių nuotraukas.
Aiškinosi, kaip išauginti rugius ir mokėsi juos auginti. Domėjosi, kas iš rugių gaminama. Paaugę rugiai atrodo kaip  tikri mokinių plaukai, nes prie vazonėlių priklijavome vaikų nuotraukas.
Pamokos metu buvo kalbama apie augalus ir dirvožemį.
Neoninė lempa Gyvybės šaltiniai Maistiniai dažai, aliejus, tabletės acc, stiklainis, actas. 1. Į stiklainį įpilkite aliejaus, vėliau acto.
2. Įlašinkite  maistinių dažų.
3. Įdėkite acc tabletę.
Sumaišius maistinius dažus, aliejų, actą ir įmetus acc tabletę, įvyksta reakcija, kurios metu viskas ima burbuluoti ir susidaro neoninės lempos efektas. Pamokos metu su vaikais kalbėjomės apie ramybę, nusiraminimo ir susikaupimo būdus.

Na o čia užfiksuotos kelios akimirkos iš mūsų bandymų šou.

 

 

 

Bandymų šou. Vaivorykštė

Bandymų šou. Žali plaukaiBandymų šou. Pupos

Vilniaus Martyno Mažvydo progimnazijos

pradinių klasių mokytoja Veronika Naumova