Apie tikslingą IT priemonių naudojimą pamokose

Mokytojo misija – paimti ranką, atverti protą, paliesti širdį, formuoti ateitį.

Pradinių klasių mokytojas turi būti tikras ekspertas. Jo kompetencija tai ne tik dėstomų dalykų žinios, bet ir gebėjimas tas žinias perteikti, nuolatinis keitimasis, augimas ir tobulėjimas. Dabartiniai pradinukai apie vaizdo techniką, informacines technologijas išmano daug. Kartais net daugiau nei suaugusieji. Todėl šiandien pamokoje jau nebeužtenka vien vadovėlio ir sąsiuvinio. Mokytojas turi nuolat atsinaujinti, keisti savo darbo stilių, taip pat įvairinti ir mokymosi metodus. Pamokoje tradicinį mokymą turėtų keisti nauji ugdymo metodai, skatinantys dirbti kūrybiškai ir žaismingai.

IT taikymas pamokoje leidžia į ugdymo procesą integruoti įvairius mokomuosius dalykus – tai tarsi integracinė ašis mokant matematikos, pasaulio pažinimo, lietuvių kalbos, dailės ir kitų dalykų. Reikėtų nepamiršti ir mobiliųjų technologijų. Beveik kiekvienas pradinukas šiandien turi mobilųjį (dažnai ir išmanųjį) telefoną, kuris taip pat gali tapti puikia mokymosi priemone.

Mokomosios kompiuterinės programos sudaro galimybę individualizuoti mokymo procesą. Kiekvienas mokinys medžiagos apimtį ir mokymosi tempą gali rinktis pagal savo poreikius bei sugebėjimus. Kompiuterinių pratybų ir programų šiandien turime labai daug bei įvairių. Telieka tik išsirinkti. Šios programos padeda mokytis ir suteikia galimybę pradinukui pačiam pasitikrinti žinias bei įgytus įgūdžius. Pasak profesorės V. Dagienės, informacinių technologijų taikymas atveria mokiniams naujas perspektyvas ir, visapusiškai integravus kompiuterius į mokymo programas, leidžia jiems geriau pažinti aplinkos ir kultūrinius skirtumus bei panašumus, ugdo bendravimo ir bendradarbiavimo įgūdžius, skatina kūrybiškumą, atvirumą naujovėms. Taigi kompiuterinių technologijų taikymas pamokose ir popamokinėje veikloje suteikia galimybę vesti vaizdžias ir įsimintinas pamokas, leidžia mokymosi procesą paversti įdomiu ir dinamišku.

Dirbant su šiuolaikiniais vaikais, kurie dar vadinami technologijų pasaulio čiabuviais, būtina kalbėti jų kalba. Norime pasidalinti savo patirtimi, kaip mums sekasi savo pamokose naudoti informacines technologijas, jas integruoti į pradinių klasių ugdymo turinį. Trumpai apžvelgsime programas ir jų funkcijas, leidžiančias mokymą daryti patrauklesnį, aiškesnį ir įtaigesnį. Dalį programų tikrai žinote, bet tikimės, kad ilgame sąraše rasite bent kelis jums naujus pavadinimus.

MS PowerPoint programa sukurtas pateiktis galima padaryti daug įdomesnes, pavertus jas interaktyviu testu. Taip pat  galime išsiaiškinti, ką mokiniai jau žino, ir pagilinti žinias nauja medžiaga. Pamokos pabaigoje, naudodamiesi planšetiniais kompiuteriais, mokiniai ne tik pasitikrina žinias, bet ir įsivertina. Taip mokymasis tampa žaismingas ir patrauklus.

CamStudio programa mes kuriame vaizdinę ir garsinę medžiagą, ją apdorojame. Šia programa galima sukurti bei išsaugoti pamokų fragmentus. Tokia medžiaga ypač tinka mokiniams, kurie nelanko mokyklos, bet žinias gilina namuose. 

Mokinių pamėgta programa PurposeGame aktyvi ne tik stacionariuose bei planšetiniuose kompiuteriuose, bet ir išmaniuosiuose telefonuose. Ši programa leidžia pačiam mokytojui pagal duotus šablonus kurti interaktyvias užduotis įvairioms pamokoms. Taip mokiniai žaisdami kartoja bei įtvirtina pamokos medžiagą.

Puikus internetinis įrankis Kahoot leidžia organizuoti apklausas bei viktorinas. Jis prieinamas naudojantis visomis interneto naršyklėmis, veikia įvairiuose įrenginiuose. Juo naudotis mokiniams smagu, nes jis skatinami varžytis. Po kiekvieno atsakymo pateikiamas asmeninis įvertinimas bei užimama vieta. Mes pačios tiesiog šia programėle sukuriame įvairias viktorinas pagal temas, mokinių gebėjimus, pamokos tikslus ir uždavinius.

Internetinė klasės / grupės svetainė – šiuolaikiško mokytojo kasdieninis darbo įrankis. Svetainė neabejotinai naudinga pačiam internetinės svetainės administratoriui, nes tai akivaizdus jo nuolatinio  tobulėjimo bei žinių kaupimo įrankis. Svetainė yra galimybė bendradarbiauti, galinga HTML terpė, kompaktiška ir talpi modulių įvairovė bei virtuali edukacinė erdvė.

Classdojo  yra klasės įrankis, kuris padeda gerinti mokinių elgesį ir greitai bei lengvai įvertinti mokinius. Įrankis fiksuoja, generuoja duomenis ir leidžia mokytojui vienu paspaudimu nusiųsti juos mokinių tėvams. Mokiniai mato ir girdi vertinimo procesą.

Story jumper – įdomūs intuityvių įrankių rinkiniai internete, leidžiantys sukurti vaikams žaismingas metodines priemones. Priemonių kūrimui galima panaudoti begalę programos paveikslėlių, mitologinių gyvūnų, veikėjų, scenų (fonui), simbolių bei kitų grafikos elementų. Taip pat galima įkelti paveikslėlius, piešinius iš savo kompiuterio.

Glogster edu – plakatų kūrimo įrankis, padedantis tobulinti IKT žinias ir įgūdžius bei įgyvendinti kūrybinius sumanymus. Galimybė naudotis rašymo įrankiais, teksto pateikimo šablonais, braižymo / piešimo įrankiais, štampais, paveikslėliais, atsisiųsti video medžiagą.

Tie, kurie žino Prezi, tikrai sutiks, kad tai yra viena iš geriausių interneto paslaugų, leidžiančių kurti vizualiai gražius pristatymus. Gauti rezultatai visuomet džiugina. Jie dinamiški, elegantiški ir originalūs.

MS Paint – turbūt daug kam žinoma piešimo programa, padedanti kiek kitaip  lavinti piešimo įgūdžius – valdant  kompiuterinę pelę.

Auto Collage – greitai ir meniškai iš keleto nuotraukų ar paveikslėlių sudėlios vientisą paveikslą ar nuotrauką – sukurs jūsų norimą koliažą.

Ecilpse Crossword – programa skirta sudaryti kryžiažodžiams. Mokiniai gali patys kurti kryžiažodžius, juos spręsti interaktyvioje erdvėje arba atsispausdinus.

Garsiai.lt – lietuviškai kalbanti svetainė, kuri užrašytą tekstą įgarsina.

Big Board Answers – tai žaisminga viktorina komandiniam mokinių darbui. Programa paprastai sužadina mokinių smalsumą, ir suteikia galimybę pasitikrinti žinias.

Mokiniams patinka apsilankyti Crayola internetinėje piešimo studijoje. Čia galima nupiešti nuotaikingą paveikslėlį, o jį pabaigus – atsispausdinti.

Filmstreet – suteikia galimybę sukurti filmą. Programa leidžia pasirinkti norimą foną, veikėjus, atributiką, muziką. Sukurtą darbą mokiniai gali išsisaugoti ir bet kada pademonstruoti.

MS Photo Story – vaizdo įrašų kūrimo programa. Naudodamiesi šia programa mokiniai nuotraukas, paveikslėlius gali paversti video medžiaga. Taip pat yra galimybė savo vaizdo medžiagą įgarsinti (t. y. įrašyti pasakojimą apie demonstruojamą medžiagą, įtraukti norimą muzikinį takelį).

SMP Mano darbeliai – puiki kompiuterinė priemonė, skirta kūrybiškumui ugdyti, piešimo, rašymo, lyginimo veikloms. Naudojantis ja patogu ir lengva sudaryti diagramas, kurias vėliau galima analizuoti ir aptarti.

SMP Užburtas miškas – tai tarsi žaidimų aikštelė su įvairiais peizažais, scenarijais, veikėjais, objektais ir garsais, kurie vilioja kurti žaidimus, istorijas. Čia mokiniai gali įgyti pirmųjų programavimo įgūdžių.

Lietutis.lt – tai puikus klaviatūros treniruoklis. Žaisdami mokiniai lavina naudojimosi klaviatūra įgūdžius. O svarbiausia – mokosi spausdinti taisyklinga lietuvių kalba!

Wizzy Name  – tai klasės mokinių vardų ratas, kuris naudojamas, norint suskirstyti mokinius grupiniam darbui. Taip pat  įvairaus dydžio grupėms skirstyti tinka programa Team Up.

Skaityti bei kurti QR kodus moka net pirmokai. Jais užkoduojame pamokos temą, užduotis, veiksmus, mintis, receptus, dainas, paveikslėlius, interaktyvias Learningapps užduotis ir kt.

Learningapps programa kuriame individualias bei komandines užduotis įvairiems pamokos tikslams bei uždaviniams įgyvendinti. Užduotis mokiniai atlieka naudodamiesi interaktyviąja lenta bei planšetiniais kompiuteriais.

Šias programėles naudojame ne tik pamokų, bet ir neformaliojo švietimo užsiėmimų metu. Vesdamos būrelius „Kompiuterių pasaulyje“ ir „Skaitmeniniai išminčiai“, sukuriame galimybę mokiniams, besidomintiems kompiuteriais, informacinėmis technologijomis ir įvairiomis kompiuterinėmis programomis, dirbti ir mokytis kitaip: ieškant, tyrinėjant, atrandant, klystant, darant išvadas, plėtojant kūrybines galias, atskleidžiant ir ugdant savo talentus. Taip ugdome mokinių norą ir gebėjimą išreikšti save. Taigi mums IT tiek pamokose, tiek užklasinėje veiklose tampa ne tik įprasta informacijos ieškojimo priemone. IT gana sparčiai tampa mokymosi metodu įvairiems gebėjimams įgyti, lavinti ir tobulinti.

Mobilieji įrenginiai, įvaldytos kompiuterinės programos, atviro kodo ištekliai suteikia neribotas galimybes: mokytis įvairių dalykų, skaityti el. knygas,  žymėtis idėjas bei pastabas, rinkti tekstą, dalintis informacija, fotografuoti, piešti, kurti ir… Taško čia nededame, nes informacinių technologijų galimybės yra beribės. Taigi, kodėl jomis nepasinaudojus kuriant įdomias ir įsimintinas pamokas?

 

Alytaus Dzūkijos pagrindinės mokyklos pradinių klasių

mokytojos metodininkės Nijolė Amšiejienė ir  Dalia Paleckienė