Interaktyvūs IT įrankiai mišriam, atvirkštiniam ir bendradarbiavimu grįstam mokymuisi

Užklupusi pandemija parodė, kad informacinės technologijos tapo išsigelbėjimu organizuojant sklandų mokymosi procesą. Skeptikai  prikando lūpą supratę, kad  IT – tai ne tik nebūtina modernybė, tačiau neišvengiama būtinybė. Įvaldę „Google“ ar „Microsoft“ platformas, interaktyvias sužaidybintas vertinimo programas „Kahoot“ ar „Quizizz“, kitus įrankius, negalėsime šių įgūdžių apleisti, nes iššūkiai nesibaigia, laukia hibridinis mokymas.

Kokius, be minėtųjų, IT įrankius dažnas mokytojas jau naudoja ar bent yra susipažinęs? Galbūt įsiminimo programą „Quizlet“, apklausos ir įvertinimo – „Mentimeter“, užduotims ar informacijai užkoduoti –  QR kodus, atliktų užduočių automatiniam įvertinimui – „Liveworksheets“, mokymosi šaltiniams ar mokinių darbams sudėti „Padlet“, vaizdo pasakojimams kurti – „Bookcreator“.

Taigi jau kirbėjo klausimas, kokių dar naujų programų ar patobulinimų siūlo jų kūrėjai? Smalsumą patenkinti padėjo „Erasmus+“ programos mokytojų mokymai „Interaktyvūs IT įrankiai mišriam, atvirkštiniam ir bendradarbiavimu grįstam mokymuisi“, kuriuos organizavo organizacija „Enjoy Italy by Alessandro Garianno“. Mokymai buvo organizuoti gyvai Tropea mieste, todėl ne tik išbandėme naujus skaitmeninius įrankius, bet ir užmezgėme ryšius su Ispanijos, Rumunijos ir kitų šalių kolegomis, dalijomės profesine patirtimi.

Pristatysiu keletą naujienų, t. y. keletą skaitmeninių mokymosi įrankių, su kuriais buvome supažindinti. Kaip alternatyva „Padlet“ labai paranki ir interaktyvi, jungianti visas medijas yra skaitmeninė mokymosi platforma „Blendspace“.  Ji skirta mokytojams, norintiems vienai pamokai ar temai priskirti visus savo sukurtus ar surastus skaitmeninius išteklius, pavyzdžiui, skaidres, dokumentus, viktorinas, vaizdo pamokas ar bet kurią kitą laisvai prieinamą medžiagą iš interneto, taip pat pridėti diskusinių klausimų ir  taip sukurti interaktyvią pamoką. 

Platforma labai patogi, nes medžiagą galima surasti ir įsikelti pagrindiniame darbiniame lange. Visa, ką priskiriate pamokai, sudėliojama sunumeruotais blokeliais, kuriuos vieną po kito aktyvuojant laikomasi pamokos struktūros. Taip pat numeracija paranki organizuojant grupių darbą. 

Taigi į vieną vietą sukelti skaitmeniniai šaltiniai labai taupo laiką, nes nereikia  kaskart skirtingose vietose atidarinėti puslapių, dokumentų ir pan.). Jei rengiatės pranešimui ir norite naudoti keletą šaltinių (pvz. skirtingus pristatymus) tai irgi labai paranki platforma, išrikiuosianti viename darbiniame lange visą sukeltą medžiagą pagal pageidaujamą eiliškumą. 

Kad mokiniai prisijungtų prie pamokos medžiagos, reikalingas wifi ryšys, bet nebūtina kurti paskyrą. Ji reikalinga tada, jei norime, kad ugdytiniai parašytų atsakymus į klausimus, užduotus per šią platformą, arba pageidaujame juos priskirti klasėms, kad galėtume sekti veiklą. 

Naudotis platforma galima nemokamai (iki 100 pamokų). Joje yra ir laisva prieinamų jau parengtų pamokų. 

Panaši platfoma „Nearpod“, kurią puikiai gali išnaudoti gamtos, socialinių mokslų mokytojai. Jeigu įkelsite skaidres, programa išdėlios kiekvieną puslapį paeiliui. Taip pat galima greitai įkelti siūlomus 3D modelius, 360 laipsnių vietovių nuotraukas, PhET simuliacijų modelius ir kitą vaizdo turinį. Pamokai platformoje siūloma sukurti veiklų: apklausas, piešimo (braižymo) užduočių, įrašyti trūkstamus žodžius ir kt. Taip pat yra galimybė naudotis lenta. Pamoką galima paleisti kaip „gyvą“ visiems mokiniams prisijungus vienu metu (su kodu ar nuoroda) arba kiekvienam patogiu metu. Ši platforma paranki naudoti esant ir nuotoliniam, ir hibridiniam mokymui.

Jeigu pamokose neapsieinate be vaizdinės medžiagos: žemėlapių, schemų, modelių ir pan., pasitarnauti gali „Thinglink“ programa. Kad atliktume sklandžią ir turiningą objekto analizę, programa leidžia jį papildyti „karštaisiais“ taškais, kurie suaktyvinti pateikia aiškinamosios informacijos: vaizdinės, tekstinės, video ar audio. Pavyzdžiui, prie pasirinkto paveikslėlio ar maketo pridėję sutartinių teksto, nuotraukos, žemėlapio, video ar pan. ikonų, priskirkite joms reikalingą informaciją. Paspaudus kiekvieną ikoną, iššoks langas su jūsų prikirta aiškinamąja žinute. 

Ne tik mokytojai, bet  ir mokiniai, užsiregistravę kaip programos vartotojai, gali kurti savo vaizdo meninį ar aiškinamąjį pasakojimą. 

Šiuolaikinės technologijos leidžia labai paprastai susimaketuoti ir mokomuosius ar aiškinamuosius plakatus. Tai yra infografikos (infographics) sritis. Infografikos švietimo tematika šablonų siūlo trys populiaurios skaitmeninio dizaino platformos: „Genially“, „Canva“ ir „Picktochart“. Jeigu kalbėtume apie nemokamą galimybę jomis naudotis, tai visos turi savitų trūkumų: „Genially“ neleidžiai išsisaugoti sukurtų plakatų pdf, jpg formatu, „Canva“ turi ribotą nemokamų šablonų skaičių, „Picktochart“ leidžia nemokamai išsisaugoti iki penkių sumaketuotų dokumentų. Tačiau jos visos turi vieną labai gerą bruožą: yra pritaikytos dirbti prisijungus prie vieno projekto keliems asmenims. Taigi tai yra įrankis, kurį galima išnaudoti grupių darbui, pavyzdžiui, sukurti knygos pristatymo ar kokio nors reiškinio aiškinamąjį plakatą.

Grupinio  darbo realiu laiku galimybių teikia ir  programos „Storyjumper“ bei „BookCreator“. Jose galima rasti ir daug įvairių parengtų šablonų, tokių kaip laikraščio ar žurnalo maketas, taip pat galima kurti ir originalų pasakojimo dizainą. „Storyboardthat“ yra programa, skirta kurti komiksams. Šį įrankį kūrybiškai panaudoję,  gali pamėgti ne tik kalbų, bet ir kitų dalykų mokytojai, kadangi programoje yra ir grafinių tvarkyklių, geometrinų figūrų, gamtos mokslui skirtų modelių ir kt. Nors nemokama versija šiek tiek riboja veiksmų laisvę, pavyzdžiui, komiksas gali būti kuriamas tik iš šešių langelių, bet galima sugalvotą pasakojimą tęsti atidarant naują dokumentą. O parengtus komiksus atsisiųti dalimis kaip pdf  dokumentus.

Minčių žemėlapiams sudaryti rekomenduotinas labai paprastai naudojamas įrankis „Coggle“. Jis padės struktūruotai pateikti kompleksinę informaciją, parodyti dalykų sąsajas ir pan. „Coggle“ gali būti naudojamas ne tik mokymui. Mokiniams skyrus apibendrinimo, kartojimo ar analizės užduotį, jie galės tai atvaizduoti kaip struktūruotą aiškinimą su „Coggle“ įrankiu.
Įvairius skaitmeninius įrankius turėtume pasitelkti ne tik todėl, kad su mokiniais komunikuotume jiems įparasta skaitmenine kalba, bet ir užtikrintume įvairius mokymosi poreikius. Tai būdas priartėti prie suasmeninto, savivaldaus mokymosi vaizdžiai pateikiant skirtingo lygio užduotis, leisti vaikams mokytis savo tempu kartojantis medžiagą, galų gale kiekvienam pasisakyti ir būti išgirstam ar pamatytam, suteikti galimybių mokiniams bendradarbiauti realiu laiku dirbant prie paskirto projekto per nuotolį.  
 

Rita Masiliūnienė
Jonavos Raimundo Samulevičiaus progimnazijos mokytoja, 
„Erasmus+“ mokytojų mobilumo mokymosi tikslais projekto dalyvė