IT – ugdymo proceso draugas ar priešas?

Daug kam teko matyti vaiko rankose mobilųjį telefoną ar planšetę. Šie įreginiai nebestebina. Nebestebina ir tai, kad vaikai itin greitai išmoksta juos valdyti. Mokslo ir technikos vystymasis pažengė tiek toli, kad iš esmės keičiasi visuomeninis gyvenimas ir vienokie ar kitokie pokyčiai tampa nuolatiniu reiškiniu. Informacinių technologijų įsiveržimas į kasdienį žmogaus gyvenimą pakoregavo ir šios kartos vaikų pasaulėžiūrą, įpročius bei gebėjimus. Vaikai dar labiau mėgsta greitai besikeičiančius įvykius, spalvingumą. Beje, vaikų nepiktina nuolat atsinaujinanti programinė įranga, jie puikiai prie to prisitaiko, panaudodami jau įgytus įgūdžius.

Mokyklos kaip ugdymo institucijos tikslas – mokyti vaikus gyventi sparčiai besikeičiančioje aplinkoje. Informacinės technologijos – viena iš šios aplinkos sudedamųjų dalių. Siekiant, kad mokymas vaikams būtų ne tik įdomus, bet ir padėtų sėkmingai įsitvirtinti besiformuojančioje informacijos (žinių) visuomenėje, mūsų mokyklos administracija ir mokytojai išsikėlė sau tikslą – patobulinti savo turimas žinias bei įgūdžius, naudojant mobiliuosius įrenginius ugdymo procese. Erasmus+ projekto mokymuose Tenerifėje, Liverpulyje bei Porte dalyvavo 14 Kauno Suzukio pradinės mokyklos specialistų. Kai kuriems iš mūsų tai buvo nelengva užduotis. Mokymų metu praktiškai teko išbandyti gausybę programėlių ir ne visada tai vykdavo sklandžiai. Tuomet su kolegomis tarpusavyje pasišnekučiuodavome, kad patys jaučiamės kaip vaikai, kuriems kažkas nepavyksta. Tačiau neišsigandę sunkumų, padedami puikių lektorių, savo IT panaudojimo ugdymo procese gebėjimus tikrai patobulinome. Dabar kasdienėje mokyklos veikloje nuolat taikome įvairias programas ar programėles.

Kaip palengvinti mokytojo darbą?

Mokytojo darbą palengvinti padeda Google įrankiai: Google Drive, Google Forms, Google Keep. 

Google Drive – tai erdvė, kurioje galima kurti, redaguoti savo dokumentus, dalintis jais su kitais siūlant taisyti, pildyti, parašyti atsiliepimą arba tik peržiūrėti dokumentą. Svarbiausia, kad šie dokumentai prieinami iš bet kurio prie interneto prijungto įrenginio. Visi jūsų pakeitimai išsaugomi automatiškai. 

Google Forms siūlo greitą ir nesudėtingą pagalbą kuriant apklausas bei jomis dalinantis su tėvais, kolegomis, mokiniais.

Google Keep – lengvai prieinama užrašinė, kurioje galite išsaugoti mintis, pastabas, veiklas, taip pat išsisaugoti internetinių puslapių nuorodas. Jei norite kitiems asmenims leisti peržiūrėti ir redaguoti užrašus, bendrinkite jį.

Kaip paįvairinti pamokas?

Galimybę kurti įdomesnes pamokas siūlo nemažai programų. Štai keletas.

Seesaw – elektroninis portfelis, kuriame kaupiami vaiko darbai nuotraukų, užrašų, įrašų formatu. Platforma savotiškai sujungia mokytojus, mokinius ir tėvus. Portfelis visiškai privatus: tėvai mato ir gali komentuoti tik savo vaiko darbus. Taip pat pateikiama labai daug pavyzdžių, kaip Seesaw programą galima išnaudoti kuriant užduotis vaikams.

Expalin everything – tai interaktyvi lenta, kur žmonės gali bendradarbiauti, dalintis ir mokytis be sienų. Mokytojas gali kurti vaizdines mokymosi pateiktis, naudodamasis vaizdo bei garso įrašais, kad mokymosi procesas būtų gyvas. Tai programėlė, kuri leidžia komentuoti, iliustruoti, pasakoti, importuoti ir eksportuoti beveik viską į beveik visur.

Nearpod – dar viena puiki galimybė, leisianti mokytojams paįvairinti savo pamokas. Programėlė sujungia interaktyvų pristatymą, bendradarbiavimą ir vertinimo priemones į vieną integruotą sprendimą. Šia programėle sukursite atskiras skaidres, į kurias galite įterpti tekstą, paveikslėlius, vaizdo įrašus, net apklausas, testus. Naudojant per Narpod sukurtas skaidres, vaikai turi būti atidūs, neskubėti, nes skaidrių peržiūrėjimo tempą reguliuoja mokytojas, taip pat gali tekti atlikti mokytojo nurodytas užduotis.

Quizlet – tai galimybė mokytis sukuriant mokymosi korteles. Idealiausia šią programėlę naudoti kalbų mokymui, tačiau galima pritaikyti ir kitiems mokomiesiems dalykams. Puikiai tinka mokytis bendradarbiavimo išnaudojant „Quizlet Live“ galimybes, kai programa vaikus suskirsto į atskiras grupeles ir kiekviena grupelė turi surasti vieną teisingą atsakymą, kuris yra kažkurio grupės nario mobiliajame įrenginyje.

Plickers – lengvas ir smagus būdas apklausti vaikus, kai mokytojas turi tik vieną mobilųjį įrenginį. Plickers puslapyje susikurkite savo klasę ir kiekvienas vaikas gaus kortelę su QR kodu, kurią galės naudoti visus metus. Mokytojui uždavus klausimą, mokinys turi savo kortelę atitinkamai paversti, kad teisingas atsakymo variantas būtų viršuje. Mokytojas savo mobiliu įrenginiu nuskaito mokinių atsakymus ir viskas... Programėlė iš karto apibendrina rezultatus bei juos išsaugo.

Kahoot – dar vienas būdas linksmai patikrinti mokinių žinias, atlikti apklausą ar organizuoti viktoriną. Kahoot programa vaikams labai patinka, nes skatina varžytis. Mokytojas privalo prisiregistruoti svetainėje Get Kahoot ir tuomet gali kurti viktoriną ar apklausą norima tema. Vaikams pateikiamas prisijungimo kodas ir taip vyksta mokymasis.

QR kodus gali kurti ne tik mokytojas, bet ir mokiniai. Naudojantis QR kodų generatoriais užkoduojamas tekstas, nuotrauka, nuoroda. Sukuriamas QR kodas (kvadratinis juodų taškų tinklelis baltame fone). Mobiliuose įrenginiuose įdiegtos QR kodų skaitymo programos padeda iššifruoti kode paslėptą informaciją.

Padlet – tai virtualus popieriaus lapas, kurį grupė žmonių, esančių net ir skirtingose vietose, gali pildyti kartu. Šią programėlę galima panaudoti susipažinimui, minčių lietui, pasidalinimui įspūdžiais, pamokos apibendrinimui, siekiant sužinoti, ko vaikai išmoko pamokos metu, grupinio darbo organizavimui. Į šią programėlę galima įkelti tekstą, nuotraukas, filmukus, nuorodas.

Animoto – alternatyva Power Point programai. Naudojant nuotraukas ar vaizdo įrašus, galima kurti biografijas, kurti istorijas, gamtos projektus, pasakoti kelionių įspūdžius ir pan. Galima pridėti tekstą, specialiuosius efektus, garso takelius.

Mindomo – programėlė, skirta kurti minčių žemėlapius, sisteminti informaciją. Žemėlapius taip pat gali kurti žmonių grupė, fiziškai nebūtinai esanti toje pačioje vietoje.

Apibendrinant, Erasmus+ mokymai pakeitė daugelio mūsų mokyklos mokytojų požiūrį į informacinių technologijų panaudojimo ugdymo procese galimybes. Dabar mums IT tapo draugu, padedančiu siekti užsibrėžtų ugdymosi tikslų. Pradėjusios naudoti IT savo pamokose, pastebėjome, kad prasiplėtė vaikų požiūris į šias technologijas – tai jau ne vien žaidimų įrankis, juo galima naudotis mokymosi tikslaims. Kadangi dalis programėlių anglų kalba, todėl pastebėjome, kad patobulėjo vaikų komunikavimo anglų kalba gebėjimai. Taip pat mokymasis tapo labiau motyvuotas – vaikai išmoko greitai ir efektyviai spręsti iškylančias problemas, susikoncentravę ir kūrybiškai atlikti pateiktas užduotis. Be to, labai džiaugiamės, kad aktyvus IT naudojimas leido atrasti daugiau naujų galimybių į ugdymo procesą įtraukti mokinių tėvus.

 

Kauno Suzukio pradinės mokyklos
pradinių klasių mokytoja metodininkė Odeta Virpšienė,
anglų k. vyresnioji mokytoja Renata Kaminickienė