Kaip pasiruošti Kalėdų laukimo metui?

Po truputį artėja gražiausios metų šventės – Kūčios, šv. Kalėdos ir Naujieji metai. Vaikai šių švenčių ypatingai laukia, todėl norisi tą laukimą paversti stebuklingu. 
Kaip atrodo švenčių laukimas ikimokyklinio ugdymo įstaigose? Aktyviai. Sužinome daug naujų dalykų, susijusių tiek su žiemos metų laiku, tiek su švenčių tradicijomis, atliekame daug kūrybinių darbelių, linksmai leidžiame laiką su draugais ir patiriame neišdildomų įspūdžių, kurių kiekvienas apipintas šventinėmis istorijomis. Būtent toks šis laikas yra „Nykštukų savaitėleje“, kur aš ir dirbu. Kadangi pagrindinis mūsų ugdymo principas – patirtinis ugdymas, todėl vaikas tampa aktyviu viso proceso dalyviu, pats laisvai kuria ir išlaisvina savo vaizduotę bei fantaziją. Mes neturime vieno trafareto, kaip nupiešti kalėdinę eglę, todėl galime džiaugtis labai skirtingais rezultatais, atspindinčiais skirtingas vaikų asmenybes. 
Žiemos šventėms kartu su kolege pradedame ruoštis iš anksto: pasitariame dėl kiekvienos idėjos prasmės ir įgyvendinimo galimybių. Kai jau turime planą, pradedame įgyvendinti konkrečias idėjas. 
Ir vienas svarbiausių darbų kasmet yra Advento kalendorius, kuris padeda mums skaičiuoti iki švenčių likusias dienas.

Advento kalendoriusKalėdinė eglutėPernai, pasitarę su vaikais, nusprendėme kurti sniego senius. Naudodamiesi guašu, vaikai sukūrė stebuklingus ir išskirtinius savo žiemos atributus, o mokytojos padarė skaičių korteles, kurios padėjo vaikams paprastai ir lengvai sekti iki švenčių likusias dienas. Kaip veikia šis kalendorius? Tereikia plėšti lapelį po lapelio ir dienos pačios tirpsta.

Kitas labai svarbus žingsnis besiruošiant šventėms yra Kalėdų eglutė. Pernai „Nykštukų savaitėlės“ eglė sužibo pačiomis ryškiausiomis spalvomis. Tereikėjo iškirpti įvairių spalvų trikampius ir duoti vaikams juos papuošti kuo tik  patinka: plastilinu, dažais, įvairiais karpiniais, kreidelėmis ir t. t. Suteikdami vaikams galimybę patiems pasirinkti priemones, paskatiname juos įsitraukti į procesą: siūlyti savo idėjas ir  bandyti jas įgyvendinti kūrybiškai ir su dideliu noru. Stebuklingosios eglės viršūnę, žinoma, kūrė patys vaikai.

Savaitės klausimas 1Savaitės klausimas 2Verta paminėti, kad mūsų klasės vaikai visą gruodžio mėnesį, kiekvieną savaitę atsakinėja į Savaitės klausimus. Kaip pasigaminti šią unikalią priemonę, galite sužinoti peržiūrėję mūsų su kolege parengtą video mokymą. Mūsų atveju vaikai atsakinėjo į 3 klausimus: Ar patinka žiema? Ar laukiu Kalėdų? Ar laukiu Kalėdų senelio? Bet, žinoma, klausimų gali būti ir daugiau. Labai svarbu ne tik leisti vaikams pažymėti atsakymus „taip“ arba „ne“, bet ir užduoti jiems klausimą „Kodėl?“, pvz.: kodėl tau patinka / nepatinka žiema? Taip ugdysite kritinį vaikų mąstymą, sužinosite jų nuomonę ir labiau juos pažinsite, nes turėsite galimybę išgirsti jų patirtis.

Dar vienas smagus užsiėmimas, tai sensorinės dėžės, kurias galite kurti drauge su vaikais. Jums prireiks paprasčiausios plastikinės dėžės, kurią galima pripildyti kuo tik norite. Mes sukūrėme Elniuko, kuris gyvena ant violetinio smėlio ir šiaudelių, namus. Iš minkštų vielos juostelių vaikai lankstė namelius Elniukui ir jo draugams, snaiges, medžius ir žaislus. Vėliau šią dėžę galima įvairiai keisti, pridedant vis naujų detalių, taip visą mėnesį (ir daugiau) vaikai turės smagų užsiėmimą.

Sensorinės (arba teminės) dėžės skirtos aktyvinti vaikų pojūčius. Liesdami ir pajausdami dėžėse esančias priemones, visų juslių pagalba vaikai susipažįsta su juos supančiu pasauliu ir taip išsiaiškina daug naujų dalykų. Nuolatinis tokių pojūčių aktyvinimas, pvz.: naudojantis sensorinėmis dėžėmis, skatina skirtingą smegenų dalių veikimą ir naujų neuronų grandžių kūrimąsi – tokiu būdu vaikas mokosi naujos informacijos, tad visos priemonės, skatinančios pojūčių aktyvinimą, turėtų būti vaikams pasiekiamoje vietoje, kad vaikai su jomis galėtų žaisti nuolat.

Sensorinė dėžėTaip pat nepamiršome sukurti Kalėdinių žaisliukų, kuriuos gaminome iš naminio plastilino. Plastiliną iš krakmolo ir plaukų balzamo (santykis 2:1) pasigamino patys vaikai. Vėliau jį nudažėme skirtingomis spalvomis, naudodami maistinius dažus. Mūsų kalėdiniai žaisliukai įgavo įvairiausiais formas, kai kurie jų netgi turėjo akis! 

Kalėdiniai žaisliuikaiKai klasėje sukuriame šventinę nuotaiką, dažniausiai dar neįpusėjus gruodžiui, rašome laiškus Kalėdų seneliui ir skubame į paštą jų išsiųsti. Kadangi laiškuose sudedame didžiausias savo svajones, visuomet labai tikimės, kad Senelis dar spės jas išpildyti ir atnešti dovanų, kurių taip trokštame.
Laiškus Kalėdų seneliui siunčiame pagrindiniu jo adresu:
Santa Claus
Santa Claus Main Post Office
FI-96930 Artic Circle
FINLAND

Laiškai Kalėdų seneliuiO kai truputį sušalę grįžtame į klasę, įsijungiame mūsų pačių pasigamintą Šviesos stalelį. Jį pagaminome iš girliandų ir plastikinės dėžės. Ant šio stalelio sulėkė visi gyvūnai, planuojantys gražiausias žiemos šventes ir labai jų laukiantys.

Šviesos stalasTaigi taip švenčių laukia „Nykštukų savaitėlės“ vaikai ir mokytojos. Šis metas mums pats stebuklingiausias metuose, kai tikime, kad visos mūsų svajonės jau tuoj tuoj išsipildys. Tad linkiu ir jums, kartu su ugdytiniais, visa širdimi pasinerti į patį nuostabiausią metų laiką ir drauge kurti šilumą ir džiugias emocijas. Išbandydami mano pasiūlytas idėjas, kurios išties labai paprastai įgyvendinamos, išlaisvinkite savo fantaziją ir skatinkite tai padaryti vaikus. Tegul švenčių laukimas jums nusidažo ryškiausiomis spalvomis! 

 

Dovilė Žukauskaitė,
„Nykštukų savaitėlės“ 
neformaliojo ugdymo mokytoja