Naujas startas: 10 idėjų pirmajai pamokai

Po kupinos įspūdžių vasaros visi grįžtame į mokyklas pilni naujų iššūkių, siekių ir tikslų. Po gražios Rugsėjo 1-osios šventės jau kitą rytą pradedame gyvenimą klasėse. Laukia pirmoji naujų mokslo metų pamoka. Kokia ji?

Esu lietuvių kalbos mokytoja, tačiau mano siūlomus pirmosios pamokos modelius gali puikiai pritaikyti visų dalykų specialistai – nuo darželio auklėtojų iki gimnazijos mokytojų. Tereikia geros idėjos, šiek tiek fantazijos, krislelio kūrybiškumo ir jūsų pamoka bus įsimintina.

Taigi dėmesio vertų idėjų dešimtukas.

#1 Atgal į vasarą. Akiniai nuo saulės

Mokiniai patys nusipiešia (mažesniesiems galima pateikti jau paruoštą trafaretą) akinius nuo saulės. Juose išpiešia, išrašo ar dar kitaip perteikia savo vasaros įspūdžius akinių nuo saulės stikluose, taip tarsi įrėmindami savo vasaros atostogų įspūdžius. Atlikę užduotį mokiniai pristato savo projektą, dalijasi akiniais su klasės draugais, aptaria, kieno akinius norėtų „pasimatuoti“. Akinių trafareto nuoroda.

Pedagogas.lt akiniai#2 Visi už vieną, vienas už visus

Viena svarbiausių klasės savybių – bendrystė, tad šis metodas ne tik patiks mokiniams, bet ir sustiprins klasės draugų ryšius. Ant A3 formato lapo mokiniai išpiešia savo rankos formą ir ją dekoruoja kūrybiškai atsakydami į klausimus: Kuo aš ypatingas? Kuo aš unikalus? Kieno tai nuopelnas? Ko aš siekiu? Koks mano tikslas? Kuo ypatinga mano klasė (mano klasės draugai)? Ką man suteikia buvimas su klasės draugais? Ko labiausiai pasiilgau per vasarą (klasės draugo, įdomių pokalbių per pertraukas ir pamokas, žaidimų ir t. t.)

Pedagogas.lt visi už vieną, vienas už visus#3 Idėjos virtuvėje

Paprašome mokinių išsirinkti patikusį keksiukams kepti skirtą popierėlį Pedagogas.lt idėjos virtuvėje ar popierinę servetėlę. Pasiūlome pasiimti tiek, kiek nori ir kokių nori, tačiau neatskleidžiame, kokį darbą reikės atlikti. Užduotis – ant kiekvieno pasirinkto popierėlio parašyti apie savo įsimintiniausią atostogų rytą ar vakarą, įsimintiniausią frazę ar poelgį, atrastą skonį ar patiekalą ir panašiai. Šis metodas yra puiki galimybė sužinoti daugiau apie mokinius, jų pomėgius ar nemėgstamus dalykus.

#4 Kamuolys

Pamokoje reikalingas tik kamuolys ir ryškesnės spalvos žymiklis (flomasteris). Klasėje su mokiniais nusprendžiama, kokie klausimai juos domintų, jei norėtų sužinoti apie savo klasės draugų vasarą. Atrinkti klausimai užrašomi. Mokiniai meta kamuolį vienas kitam. Klausimas, į kurį rodo (ant kurio pateko) jo dešinysis nykštys, yra tas, kurį jie turi atsakyti. Tai nuotaikingas ir aktyvus sakytinę kalbą lavinantis metodas.

Pedagogas.lt kamuolys#5 Mano Facebook

Tai puiki informacinė užduotis mokiniams patraukliu būdu. Visiems padalijamos popierinės A4 formato žinomo socialinio tinklo anketos su mokytojo parengtais įrašais. (Anketos formą esu radusi čia https://bit.ly/2ocacI9)

Kai mokinys užpildo ir žodžiu pristato savo „profilį“, kiti gali drąsiai komentuoti ir kelti nykščius į viršų bei tarti „patinka“.

#6 Dėlionė (puzzle)

Šio metodo svarbiausias akcentas – klasės tvirtumo formavimas. Pedagogas.lt dėlionė Kiekvienas mokinys gauna dėlionės detalę (aš naudojuosi šiomis https://bit.ly/2Nmz9vy). Užduotys gali būti įvairios: nuo paprasčiausios (pavyzdžiui, dekoruoti detalę savo vasaros įspūdžių tema), iki sudėtingesnių (pavyzdžiui, apibendrinimų, tikslų, rebusų, piešinių, raižinių, haiku ar eilėraščių kūrimo, formulių, taisyklių apibendrinimo ir pan.) Užpildę detales, jas visi klasės draugai sujungia į bendra dėlionę. Ir visai nesvarbu, kad kiekviena detalė yra kaip atskiras objektas, vizualiai nepratęsiantis šalia esančio vaizdo. Pažadu, džiugins ne tik procesas, bet ir rezultatas.

#7 Interviu su klasės draugu

Kartais tikrai sunku pristatyti ir pasakoti apie save. Tačiau pasakoti apie kitą – gerokai drąsiau. Atsižvelgdami, kokiai klasei pateiksite šią užduotį, parenkite atitinkamą anketą. Vyresnieji anketą gali parengti patys pirmosios pamokos metu. Taip bus tik dar įdomiau. Rezultatas – parengti straipsnį apie klasės draugą, jo atostogas ir pristatyti visai klasei.

#8 Pomėgių draugas arba aš – unikalus

Parengiama lentelė, kurios kiekvienoje grafoje įrašyti skirtingi pomėgiai, citatos, mintys. Jų turėtų būti 30 ir jas įvardija patys mokiniai (pavyzdžiui, man patinka skaityti fantastines knygas, aš esu gimęs gruodį, mano vardas prasideda raide R ir pan.) Klasėje mokinys apklausia visus draugus ir ieško savo pomėgių sąjungininkų. Tikslas – surasti savo sielai kuo daugiau artimų žmonių pagal skirtingus požymius. Pabaigoje apibendrinama, kuris klasėje rado daugiausiai panašių bruožų turinčių žmonių, kuris mažiausiai, kokie bruožai populiariausi, kokie yra unikalūs ir būdingi tik jam ir panašiai.

#9 Laiškas

Man labai patinka šis metodas. Dažniausiai pirmąją mokslo metų pamoką su mokiniais rašome laišką sau. Mokiniai aprašo savo gyvenimo tikslus, norus, siekius, dėsto mintis apie dabartį ir ateitį. Užklijuotus vokus surenku ir įteikiu jiems per Paskutinio skambučio šventę – pabaigus gimnaziją. Simboliška, jautru ir asmeniška. Galima rinktis ir kitus laiško variantus: rašyti draugui apie savo patirtus įpūdžius, dėstyti mintis apie ateitį, galima rašyti anoniminius linkėjimus, o po to sudėjus visų klasės draugų laiškus traukti kiekvienam ir skaityti, kokių linkėjimų tau siunčia nepasirašęs draugas ir pan.

#10 Spalvų skoniai

Mokiniai kviečiami vaišintis spalvotais saldainiais. Jų galima imti, kiek nori ir kokių nori. Kai saldainius mokiniai išsidalija, pranešate, kad jų laukia užduotis. Vienas saldainis – vienas pasakojimas. Pasakojimo tema – pasiimto saldainio spalva. Pavyzdžiui, paėmusieji raudoną saldainį pasakoja apie labiausiai išgąsdinusį įvykį vasaros atostogų metu, paėmusieji mėlyną – apie vasaros atradimus, žalią – apie linksmą vasaros nuotykį ir panašiai. Jei mokiniai pasiėmė kelis vienodos spalvos saldainius, teks pasakoti kelias istorijas.

Puiku, jeigu užduotis pirmąją mokslo metų dieną kartu atliks ir mokytojas. Taip ne tik motyvuosite jaunus žmones, bet ir stiprinsite tarpusavio ryšius. Ir nepamirškite – stenkitės būti autentiški, pamatysite, kad visus šiuos metodus galima koreguoti, adaptuoti ir modeliuoti.

Gražių ir kūrybingų Jums mokslo metų!

 

Nuotraukų šaltinis Pinterest.com ir asmeniniai albumai.

 

Turgelių „Aistuvos“ gimnazijos lietuvių kalbos mokytoja metodininkė
Tinklaraščio „Kūrybingo mokytojo gidas“ autorė
Raimonda Mikalajūnienė