Tradicinis vyriškumas mokyklinėje aplinkoje gali griauti berniukų ateitį

Aš nieko naujo nepasakysiu antru savo sakiniu šiame straipsnyje. Pas mus vyrai nesigydo, jie žudosi.

Nieko naujo, taip? Apie vyrų savižudybes mums, Lietuvoje eskaluojama taip daug ir taip dažnai, kad rodosi, jog situacija visiškai beviltiška ir belieka nuleisti rankas. Bet. Būtent, kiekvienoje situacijoje yra bet. Aš kviečiu atsisukti į mokyklą ir į mūsų berniukus. Be abejonės, suaugusius vyrus mes irgi turime šviesti, bet apie suaugusių vyrų emocinį švietimą galima parašyti atskirą straipsnį, beje tai ir padariau, mano tekstą apie toksišką vyriškumą ir kaip gyti nuo jo galima rasti štai čia: https://www.zmogausteises.lt/tekstai/toksisko-vyriskumo-problema/

Bet šiuo tekstu aš noriu parašyti apie berniukus, kuriuos dar galime išgelbėti nuo susirgimo tradiciniu vyriškumu, kuris tikrų tikriausiai griauna berniukų ateitį. 

Kaip ugdyti jaunus vyrukus būti laisviems nuo tradicinio vyriškumo? Noriu tik priminti, ką sakau kiekvienam ir kiekvienai: negalvokite, kad turite imti ir pradėti versti kalnus, kurti didelius projektus ir pan. Žinoma, jei tai daryti norite ir galite, puiku, darykite! Bet prisiminkite, kad kiekviena jūsų net ir maža iniciatyva, tokia, kaip klasėje įvardinti dvi lytis (pačios ir patys) – jau pradeda kalnų vertimą. Ir mano šių tekstų tikslas yra tai jums įrodyti. 
 
Aš visada sakau, kad bet ką pradedant keisti, visų pirma, reikia pradėti nuo savęs. Kai pradėjau rašyti apie lyčių stereotipus pagalvojau: gerai, ar visiškai esu atsisakius lyčių stereotipų? Ar aš pati jų neformuoju savo artimoje aplinkoje? Ar klasėje būdama tarp mokinių, neformuoju savo idėjų, kaip turi elgtis mergaitės ir berniukai? Prisipažinsiu, kad pravertus savo praeities pamokų puslapius, negalėčiau atsakyti į šiuos klausimus tik neigiamai, džiaugiuosi, kad dabar atsakyti galiu teigiamai, na bent jau stengiuosi neformuoti savo aplinkoje dalykų, kurie nepriklauso nuo manęs. Kai patys būsime, o gal kai kurie ir esate, laisvi nuo stereotipų, natūraliai vyks taip, kaip turi vykti. Tai yra, pradėsime leisti vyrams būti žmonėmis. 

Visų pirma, turime kreipti didelį dėmesį į berniukų emocijas, o tai reiškia, kad negalime jų slopinti. Pasakyti, neverk, nes tu vyras, arba neverk, nes nevyriška – tokie žodžiai tiesiogiai formuoja tradicinį vyriškumą ir skaudina. Vyras sukonstruotas pagal tradicinio vyriškumo sampratą, žūtbūt verkti negali, pagal jį tai yra silpnumo požymis. Bet reikia prisiminti vienintelį faktą ir nenuginčijamą, kuris gali padėti atsisakyti minties formuoti berniukui tradicinio vyriškumo idėją į galvą. Vyras – žmogus. Taip, labai trumpa mintis, kuri nereikalauja didelių įsiminimo pastangų. Bet ši mintis išlaisvina ir įgalina atsisakyti stereotipinių minčių. 

Leiskite berniukams jausti ir išjausti visas emocijas. Tai ypatingai galioja pradinių klasių mažiems vyrukams, aš tikiu, kad pradėję nuo mažumės mokyti berniukus jausti ir išreikšti emocijas, ateityje neprireiks jų mokyti verkti, kai yra sumauta diena. Kita vertus - paaugliai! Jie dažnai yra nepelnytai užmirštami ir dažnai leidžiame jiems augti sava vaga. O paauglystė pati savaime yra sunkus laikas gyvenime, todėl mūsų akys turėtų būti nukreipiamos ir juos. Paaugliai dažnai jaučiasi vieniši, nepritampantys, jiems kyla dažniau klausimas: tai ar aš normalus? Jie dažniau gali jaustis tiesiog sumautai. Ir leiskime jiems taip jaustis, sakykim, kad visos emocijos, kurias tu jauti yra gerai, verk, jei norisi verkti, guoskis, jei norisi guostis. Išlaisvinkim jaunuosius vyrukus iš emocijų izoliatoriaus ir neleiskim kitiems šaipytis, pavyzdžiui, iš verkiančio jaunuolio. 

Kitas dalykas, kaip galima mokykloje berniukus neugdyti tradicinio vyriškumo – neakcentuoti tų socialinių lūkesčių, kurie yra smarkiai stereotipizuoti. Aš daug kalbu apie mergaites, kurioms yra įbrukama mintis, jog joms nesiseka matematika ir ši klišė, pasirodo, mokyklose yra išplitusi. Džiaugiuosi, jog tyrimai, atlikti psichologų, įrodo, kad kognityviniai mergaičių ir berniukų gebėjimai yra vienodi, bet juos išskirstome pagal socialinius lūkesčius. Gerai,  dabar į šią matematikos situaciją pažvelkime iš kitos pusės, tai yra, iš berniukų pusės. Žmonėms nesiseka ar sekasi matematika, o ne mergaitėms ir berniukams. Aš kai mokiausi pati mokykloje, girdėdavau nuolat sakant berniukams: jums privalomai reikia mokėti matematiką! Tada nieko nesuprasdavau, bet dabar kyla daug klausimų, o atsakymų randu mažiau, tai kodėl tik berniukai privalo mokėti matematiką ir kodėl jie visi, apskritai turi mokėti matematiką?  Visų pirmą, berniukui nebūtinai turi sektis matematiką. Visų antra, jis gali būti kietas muzikoje. Ir skatinkite tai! O gal jis mėgsta siūti sukneles? Skatinkite tai daryti! Žinoma, aš nenoriu pasakyti, kad tokiu atveju galima leisti berniukui nesimokyti matematikos, ne, visgi mokytis verta. Bet akcentuoti, kad tu privalai mokėti super kietai matematiką, nes tu vyras, atleiskit, bet tai yra silpnas argumentas. Taip sakydami, mes numušame vaiko, kuriam nesiseka ar tiesiog neįdomūs tikslieji mokslai, savivertės jausmą.

Lygiai taip pat ir su kūno kultūra. Na, pripažinkime, ne visi mes esame sutverti būti kieti sporte. Arba galbūt reikėtų sakyti, ne visi ir ne visuose sportuose esame kieti. Pavyzdžiui aš. Aš mėgstu bėgioti ir cardio treniruotes, bet yoga, pilates ir panašios sporto formos man nepatinka, ten savęs aš neatrandu. Ir tai yra visiškai normalu, ir niekas man net nebando įrodyti, kad man privalomai turi būti įdomu. Vėlgi, pažvelkim į šią situaciją iš kitos pusės, ir vėl, iš berniukų pusės. Jeigu berniukui nepatinka nei bėgioti, nei cardio, nei krepšinis – negalima jam sakyti, ei, tu vyras, elkis, kaip vyras ir mėtyk kamuolį į krepšį. Nors jis galbūt visiškai save atskleidžia yoga treniruotėse ir jis nuo to netampa mažiau vyrišku! Bet jei tą sunku suvokti, prasideda patyčios. O ypatingai tarp pačių berniukų. Kažkada rašiau tekstą, jo pavadinimas buvo „boys being boys“ persirengimo kambariukuose, prieš ir po kūno kultūros pamokų. Kitaip tariant, šiame tekste kalbėjau būtent apie tai, kad vyriškumas yra nupaišomas fizine vyrų jėga. Kas iš esmės yra neteisinga. Bet deja, tokia mintis dar vyrauja tarp berniukų, ją reikia mesti jiems lauk iš galvų ir kuo skubiau!

Jau esu sakiusi, kad tikiu mokytojais. Tikiu, kad mokytojai gali padėti berniukams suvokti, kad vyriškumas yra tai, kas eina iš jų vidaus, o ne iš išorės. Padėkite jiems pamokų metu ugdyti savo vidų, stabilų emocinį būvį arba tiesiog ugdykite juos būti žmonėmis. Nes pirmų pirmiausia, mes visi esame žmonės, o tik tada lytis
 


Teksto autorė: Vilniaus krikščionių gimnazijos istorijos mokytoja Marija Serbintaitė
Daugiau apie lyčių stereotipus galite paskaityti
Marijos kuriamame Facebook Puslapyje FEMA