Mokykla kitaip: pilietiškumo įgūdžiai per „Minecraft“ | Pedagogas.lt

Mokykla kitaip: pilietiškumo įgūdžiai per „Minecraft“

Naujienos

2025 m. gegužės 26 d.

Mokykla kitaip: pilietiškumo įgūdžiai per „Minecraft“

Dalintis

Image

„Super pilietis“ – tai interaktyvios pilietiškumo pamokos, kurios jau trečius metus iš eilės kviečia 8–12 klasių mokinius tobulinti žinias apie demokratiją, atsakomybę, bendruomeniškumą ir informacinį atsparumą pasitelkiant edukacinę „Minecraft“ versiją. Projektą įgyvendina „Trys kubai“ kartu su partneriais British Council Lithuania ir „Pilietinio atsparumo iniciatyva“.

Projekto naujovė — individualūs „Minecraft“ nuotykiai

Iki šiol „Super pilietis“ pamokų užduotys buvo pritaikytos darbui grupėse (angl. multiplayer). Tačiau šiais mokslo metais visas pamokų temas galima naudoti ir savarankiškai (angl. singleplayer). Ši naujovė interaktyviuose nuotykiuose suteikia galimybę mokiniams įsitraukti į turinį bei gilinti savo žinias asmeniniu tempu. Tai taip pat palengvina mokytojų darbą – pamokas galima naudoti ir klasėje su visa mokinių grupe ir skirti kaip namų darbus.

Pamokų turinys išverstas į tris kalbas

Kompiuteriniai žaidimai gali būti ne tik pramoga, bet ir efektyvus švietimo įrankis. Naudodamiesi žaidimu kaip mokymosi forma, mokiniai ne tik tyrinėja pilietiškumo temas, bet ir lavina kritinį mąstymą, ugdo atsakomybę ir bendradarbiavimo įgūdžius. 

Džiugu, jog atsiranda vis interaktyvesnių, įdomesnių pamokų formatų, ypač skirtų mokytis tokių esminių dalykų kaip pilietinis ugdymas ir atsaprumas dezinformacijai – žaidimais paremtos pamokos suteikia jaunimui aktyvaus dalyvavimo erdvę, kurioje jie mokosi būti aktyviais piliečiais. Šis projektas vyksta jau trejus metus, iš mokinių ir mokytojų atsiliepimų suprantame, kad „Super pilietis“ pamokos mokiniams labai patinka, jie aktyviai įsitraukia, diskutuoja ir spręsdami užduotis susipažįsta su itin aktualiomis visuomenėje temomis. Šis modernus mokymosi būdas ugdo greitai besikeičiančiame pasaulyje būtinus gebėjimus: kritinį mąstymą, medijų raštingumą, skatina būti atsakingais bendruomenių nariais”, – sako Britų tarybos Lietuvoje vadovė Ona Marija Vyšniauskė.

Siekiant padėti mokiniams atpažinti dezinformaciją ir ugdyti skaitmeninį raštingumą, „Super pilietis“ pamokų medžiaga parengta trimis kalbomis – lietuvių, rusų ir anglų. Tokiu būdu siekiama įtraukti mokyklas, kurių mokomoji kalba – ne tik lietuvių. Tokių pamokų metu jie gali lengviau dalyvauti mokymosi procese, o tai padeda jaunimui geriau suprasti aplinką, kurioje jie gyvena bei lengviau integruotis į visuomenę.

„Super pilietis“ pamokų paketą galima nemokamai atsisiųsti www.superpilietis.lt svetainėje. Į jį įeina ir komandinio, ir individualaus darbo reikalaujantys pamokų variantai, pamokų planai mokytojams, instrukcijos bei nauji mokymai vaizdo įrašo formatu. Paketą jau atsisiuntė daugiau nei 230 mokytojų iš visos Lietuvos.

„Ateities miestas Mėnulyje“: kūrybiškumas susitinka su pilietiškumo principais

Šiemet projektas išsiskyrė ir mėnesio trukmės kūrybiniu konkursu „Ateities miestas Mėnulyje“, kuriame dalyvavo registruotos Lietuvos mokyklos iš Šiaulių, Trakų, Naujosios Akmenės, Juodšilių, Kupiškio rajonų mokyklos. Mokinių komandos gavo specialius „Minecraft“ žemėlapius su Mėnulio paviršiumi ir kūrė savo ateities miestus – nuo architektūros iki miestų taisyklių, valdysenos modelių ir bendruomenės gyvenimo principų.

Mokiniai Mėnulio paviršiuje pastatė funkcinius statinius – raketas, tyrinėjimo mašinas su dirbtiniu intelektu, elektrines, kosminius keleivinius laivus, Mėnulio visureigius. Taip pat sudarė įvairias sistemas ir struktūras, kurios padeda ugdyti kultūrinės, mokslinės ir demokratinės gerovės pagrindus visuomenėje. Jie sukūrė valdžios ir teismo pastatus, ligonines, maisto prekių parduotuves, šunų parkus bei Mėnulio meno ir pramogų erdves. Be to, jie suformulavo Žemės ir Mėnulio gyventojų idėjų apsikeitimo taisykles, aprašė demokratinio valdymo sistemą su planetine tarnyba ir išdėstė bendruomenės savivaldos bei autonomijos veikimo principus.

Kiekviena komanda pateikė ir prezentaciją su vizualizacijomis, kuriose detaliau pristatė, kaip miestas veikia, kokios pilietinės vertybės jame taikomos, kokios sprendimų priėmimo taisyklės galioja. Tai buvo puiki proga ne tik lavinti kūrybiškumą, bet ir taikyti pilietinio dalyvavimo žinias praktikoje.

„Projektas, pasiūlęs jaunimui inovatyvių sprendimų ir šiuolaikinių technologinių galimybių, neabejotinai pasitarnaus pilietinės visuomenės ir informacinio atsparumo stiprėjimui. Įtrauki ir sąmoninga bendruomenė – tai tokia, kuri geba atpažinti tiek skaitmenines, tiek išorines grėsmes. Todėl džiaugiamės galėję prisidėti prie jaunų žmonių ugdymo ir jų gebėjimo atsakingai veikti šiuolaikinėje informacinėje erdvėje“, – sako Tomas Kazulėnas, „Pilietinio Atsparumo Iniciatyva“ bendraįkūrėjas.

Konkursą vainikavo tiesioginė transliacija, kurios metu komisija – British Council Lithuania, „Pilietinio atsparumo iniciatyva“ ir „Trys kubai“ atstovai – peržiūrėjo dalyvių kūrinius žaidimo aplinkoje bei pristatymus ir išrinko laimėtojus. Nugalėjusioms mokinių komandoms ir jų mokytojams buvo įteikti prizai – knygynų ir elektronikos el. parduotuvės dovanų kuponai, o dalyviams – paguodos prizai.

Švietimo inovacijos – aktualios temos jaunimui jiems pažįstamu formatu

„Super pilietis“ pamokų metu „Minecraft“ pasaulyje vaikai ne tik kuria, bet ir išbando, ką reiškia būti atsakingu piliečiu – diskutuoti, tartis, kurti bendras taisykles ir jas taikyti. „Projektas rodo, kad šiuolaikinės technologijos ir kūrybinis mokymas gali eiti koja kojon, o mokinių aktyvumas ir domėjimasis pilietinėmis temomis – išaugti tuomet, kai jos pateikiamos jiems pažįstama ir patrauklia forma.“ – teigia Tadas Bielskis, „Trys kubai“ bendraįkūrėjas.

Projekto organizatorių „Trys kubai“ ir projekto rėmėjų British Council Lithuania ir „Pilietinio atsparumo iniciatyva“ dėka pamokų paketas liks nemokamas ir laisvai prieinamas dar ketverius mokslo metus.

 

Kiti įrašai