Straipsniai
2024 m. vasario 06 d.
Mokinio padėjėjai: jų funkcijos, reikalavimai ir svarba

Mokinio padėjėjai – tai specialistai, kurių kasmet nuosekliai daugėja, o per pastaruosius metus fiksuojamas didžiulis šių specialistų skaičiaus išaugimas. Nepaisant to, daugelyje ugdymo įstaigų mokinio padėjėjų vis dar stinga.
Nuo 2024-ųjų rudens visos bendrojo lavinimo mokyklos ir darželiai turi priimti ir integruoti specialiųjų poreikių turinčius vaikus, jei jų tėvai, pasitarę su specialistais, nutaria, kad lankyti tokią ugdymo įstaigą vaikui bus geriausia.
Tai reiškia, kad įtraukiojo ugdymo principai, kurie jau dabar įgyvendinami ugdymo įstaigose, taps privalomi. Įtraukiuoju ugdymu siekiama geriausių galimybių visiems vaikams.
O vienas esminių dalykų, praktiškai įgyvendinant įtraukiojo ugdymo principus, yra pakankamas mokinio padėjėjų kiekis ir kokybiškas jų darbas. Štai todėl šių darbuotojų poreikis yra toks didelis, o mokinio padėjėjų vaidmuo, užtikrinant kokybišką visų mokinių ugdymą ir jų poreikių atliepimą, tampa itin svarbus.
Kaip apibrėžiama mokinio padėjėjo profesija?
Mokinio padėjėjai – tai švietimo pagalbos specialistai. Nors profesijos pavadinime ir nurodomi mokytojai, visgi pagrindinės šių specialistų funkcijos susijusios su pagalba mokiniams. Mokytojo padėjėjas padeda specialiųjų ugdymosi poreikių (SUP) turintiems vaikams įsitraukti į ugdymo procesą ir jame dalyvauti, taip pat dalyvauti mokyklos neformaliojo švietimo veiklose.
Kitaip tariant, mokinio padėjėjas savarankiškai švietimo procese dalyvauti negalintiems mokiniams paaiškina užduotis ir padeda jas atlikti, padeda naudotis mokymo priemonėmis, orientuotis ir judėti mokykloje ir už jos ribų, pasirūpinti asmenine higiena, pavalgyti.
Mokytojo padėjėjo pagalba reikalinga ne tik pamokų metu, bet ir per pertraukas, popamokinius užsiėmimus, renginius, išvykas. Mokytojo padėjėjas taip bendradarbiauja su mokytojais, kitais švietimo pagalbos specialistais, mokinių tėvais ar globėjais.
Svarbu atkreipti dėmesį, kad mokinio padėjėjas nėra pedagoginis darbuotojas. Tad jis gali padėti mokytojui parengti ar pritaikyti mokiniui ugdomąją medžiagą, tačiau tarp jo užduočių nėra paties mokinio ugdymo proceso organizavimo. Daug svarbiau būti greta mokinio ir prireikus suteikti jam pagalbą.
Reikalavimai mokinio padėjėjams
Mokytojo padėjėjams nėra nustatyta aukštų kvalifikacinių reikalavimų: norint dirbti šį darbą, pakanka turėti vidurinį išsilavinimą. Tačiau mokytojo padėjėjui itin svarbios bazinės žinios apie specialiuosius ugdymosi poreikius, sutrikimų specifiką.
Efektyviai padėti mokiniui ir sėkmingai dirbti mokinio padėjėjui bus daug paprasčiau, jei jis gebės atpažinti mokinio individualius poreikius, kurie gali būti labai skirtingi, ir juos atliepti, atrasti būdus prieiti prie vaiko ir įtraukti jį ugdymo procesą.
Žinoma, mokytojo padėjėjui itin svarbios ir asmeninės savybės, nusiteikimas bei motyvacija. Šis specialistas turi norėti ir būti pasirengęs padėti, bendradarbiauti, užtikrinti saugumą, neužgožti mokinio savarankiškumo.
Mokytojo padėjėjui taip pat labai svarbus kantrumas, empatija, komunikabilumas, noras ir mokėjimas bendradarbiauti, psichologinis ir emocinis nusiteikimas.
O bazinių žinių ir tvirtą pagrindą darbo pradžiai gali suteikti specialūs mokymai. Jie taip pat gali padėti pasirengti mokytojo padėjėjo darbui psichologiškai ir emociškai.
Žinoma, tokie mokymai labai vertingi ir jau esamiems mokytojo padėjėjams ir visiems kitiems pedagogams, norintiems geriau išmanyti apie SUP turinčių vaikų poreikius ir įgyti daugiau praktinių įrankių savo darbui.
Daugiau apie esamiems ir būsimiems skirtą mokytojo padėjėjų programą sužinosite ČIA.
Kiti įrašai

Naujienos
PASIŪLYMAS matematikos, gamtos mokslų, geografijos, istorijos, anglų k. mokytojams
Šiuo metu ruošiamės kurti naują skaitmeninę mokymosi priemonę, skirtą naują mokymosi potencialą turintiems mokiniams, ir ieškome norinčių prisidėti prie šio projekto. 🧑🏫 Pasiūlymas aktualus matematikos, gamtos mokslų, geografijos, istorijos, anglų... Skaityti daugiau
Geroji patirtis
Tarptautiniai kursai Europos mokytojams
2025 metų kovo 31–balandžio 4 d. Šakių ikimokyklinio ugdymo mokyklos „Maži žingsneliai” pavaduotojos ugdymui Dovilė Kazakauskienė, Inga Sorakienė ir ikimokyklinio ugdymo mokytoja Lina Antanaitienė turėjo unikalią galimybę dalyvauti tarptautinėje „Erasmus+“... Skaityti daugiau